Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Opvolger Steijn: wie?

Deze normale topic is open en bestaat uit 21 pagina's: 1 2 3 4 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21

open/sluit de onderstaande quote:

Bjorn121 schreef op 13 mei 2024 om 11:00:

Het ziet er meer en meer naar uit dat Farioli de nieuwe trainer van Ajax wordt. Wel een serieuze gok van Kroes, hoop voor hem dat het goed uitpakt.

Geen voetbalachtergrond en opgegroeid onder de vleugels van De Zerbi als keeperstrainer. Blijkbaar zijn ze bij elkaar uitgekomen nadat hij een artikel had gepost op Wyscout. Daarna naar Turkije uitgezwermd en nu werkzaam bij Nice, die 5e staat in de competitie.

Hier kan je naar een korte analyse luisteren van Pieter Zwart en het lijkt mij nu niet meteen het profiel van een trainer die bij Ajax past. Verdedigend ingestelde coach (minste tegendoelpunten en minst doelkansen weggegeven uit open spel) die met een 5-4-1 speelt.

Aan de ene kant wel blij dat we niet in de standaard vijver zitten te vissen met Nederlandse trainers, maar geen idee of dit dan de juiste keuze is :).


Hey! Wij spelen ook 5-4-1 en tikken tegen andere cijfers aan in verdedigend opzicht.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 13 mei 2024 om 11:15:

Ik heb er een heel hard hoofd in. Ajax is traditioneel een lastige club voor trainers om te werken. Je moet een dikke huid hebben. Bestuurlijk is het vaak een chaos (met dit seizoen als tragisch dieptepunt), de fans zijn kritisch, de Nederlandse pers verwacht elke week gallery play en elke tegenstander ziet de wedstrijd tegen Ajax als de wedstrijd van het seizoen. Daar moet je, ook mentaal, wel tegen kunnen.

Ik was met die kennis gegaan voor een coach met wat meer ervaring. Die Potter leek me wat dat betreft nog wel wat, maar Farioli heeft het allemaal nog te bewijzen. Ik vrees dat het afbreukrisico nogal groot is. Ik kan het ook niet rijmen met wat ik eerder las: dat ze overwogen hadden om Van Gaal één seizoen als tussenpaus te vragen.

Als Farioli de belangrijkste kandidaat is, zie ik nog liever Ten Hag terugkeren...



Het is een lastige club om te werken. Maar het is aan Kroes om hem uit de wind te houden als het even wat minder gaat.
Mijn voorkeur ging uit naar Potter, vanwege zijn ervaring en trackrecord. Alleen had ik, gezien de recente berichten in de media, wel het idee dat hij zichzelf groter vond dan Ajax.

Ik ken Farioli niet zo goed, maar wat ik van hem lees klinkt wel erg goed en word ik wel enthousiast van. Enorme vakidioot, tactisch zeer sterk en vernieuwend. Daarnaast zeggen cijfers niet alles, zeker als ze zo grof zijn als minste tegendoelpunten. Dat betekent niet perse dat hij verdedigend speelt. Als je meer statistieken erbij pakt, dan zie je dat Nice maar zo'n 10% minder schoten heeft dan PSG. Alleen heeft bijvoorbeeld PSG veel meer schoten op doel, zowel in absolute zin als procentueel. Als je de statistieken van Brobbey vergelijkt met hun spits Terem Moffi, dan schiet Brobbey procentueel gezien bijna 2x zoveel tussen de palen als Moffi. Met andere woorden, de tactiek van Farioli is wellicht niet het probleem, maar het gebrek aan kwaliteit voor de goal wel. Ook durft hij met de oude Dante op de middellijn te spelen en vind ik de 5-4-1 tactiek die Pieter Zwart benoemt niet juist. Hij speelt juist in een 4-3-3, wat in de opbouw verandert naar een 2-3-2-3 (2 centrale verdedigers, daarvoor de backs en de verdedigende middenvelder, daarvoor 2 meer aanvallende middenvelders en daarvoor de spits en 2 wingers): https://the-footballanalyst.com/wp-content/uploads/2024/01/lbu-1-1536x864.jpglink

Ik hoop dat hij komt (nu Potter definitief is afgehaakt) en dat het ook nog lukt om Chivu in de staf te krijgen. Mocht dat niet lukken hoop ik dat ze Thomas Vermaelen kunnen strikken, al weet ik niet of hij in beeld is.

 

+4/-0

Ik hoop dat er minstens één ervaren assistent komt om het relatieve gebrek aan ervaring bij (even aannemen) Farioli en Vos op te vangen.

Of dat dan een (Nederlandse) oud-Ajacied moet zijn twijfel ik over. Ben bang dat dan de kans dat deze Farioli gaat ondermijnen met behulp van bevriende journalisten om de trainer te wippen en zijn plek over te nemen te groot is.

Ajax is een slangenkuil.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 13 mei 2024 om 16:49:

Ik hoop dat er minstens één ervaren assistent komt om het relatieve gebrek aan ervaring bij (even aannemen) Farioli en Vos op te vangen.

Of dat dan een (Nederlandse) oud-Ajacied moet zijn twijfel ik over. Ben bang dat dan de kans dat deze Farioli gaat ondermijnen met behulp van bevriende journalisten om de trainer te wippen en zijn plek over te nemen te groot is.

Ajax is een slangenkuil.



Ach, iedere ambitieuze assistent gaat zulke trucs uithalen. Zie Schreuder bij ten Hag waardoor we ineens verhalen kregen als dat hij het tactische genie achter de successen was. En natuurlijk mogelijk Maduro bij Steijn. Daar hoef je echter geen oud-Ajacied voor te zijn, Driessen en Verweij luisteren naar iedereen die Juice aan ze meldt.

Wat dat betreft vind ik het prima als Farioli gewoon zijn eigen mensen meeneemt.

Dit bericht is gewijzigd op 13 mei 2024, 17:00:58.

 

+1/-0

Als ik alles lees over Farioli krijg ik een beetje het Tomislav Ivic gevoel. Geen schoonheidsprijs, wie weet wél resultaat.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 13 mei 2024 om 16:49:

Ik hoop dat er minstens één ervaren assistent komt om het relatieve gebrek aan ervaring bij (even aannemen) Farioli en Vos op te vangen.

Of dat dan een (Nederlandse) oud-Ajacied moet zijn twijfel ik over. Ben bang dat dan de kans dat deze Farioli gaat ondermijnen met behulp van bevriende journalisten om de trainer te wippen en zijn plek over te nemen te groot is.

Ajax is een slangenkuil.



Vind ik lastig. Weet niet zo goed wie die ervaren assistent dan moet zijn. Hopelijk kan Farioli, indien nodig, klankborden met Van Gaal.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 13 mei 2024 om 19:46:

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 13 mei 2024 om 16:49:

Ik hoop dat er minstens één ervaren assistent komt om het relatieve gebrek aan ervaring bij (even aannemen) Farioli en Vos op te vangen.

Of dat dan een (Nederlandse) oud-Ajacied moet zijn twijfel ik over. Ben bang dat dan de kans dat deze Farioli gaat ondermijnen met behulp van bevriende journalisten om de trainer te wippen en zijn plek over te nemen te groot is.

Ajax is een slangenkuil.



Vind ik lastig. Weet niet zo goed wie die ervaren assistent dan moet zijn. Hopelijk kan Farioli, indien nodig, klankborden met Van Gaal.



Naar mijn mening zou het het beste zijn om juist met zo min mogelijk ex-Ajacieden dit project aan te gaan. Het hoeft maar even minder te gaan en Farioli is de gebeten hond, terwijl de ex-Ajacied nog steeds de gevierde man is bij de aanhang. Diezelfde ex-Ajacied wordt dan in een positie gebracht waarin hij ook wel begrijpt dat hij een eventueel gevecht van de trainer kan winnen. Zeker als deze ex-Ajacied nog geen binding had met de trainer, waarom zou ie dan niet achter de schermen die man tegen werken om er zelf als winnaar uit te komen?

Bovendien, wat voegt zo'n van Gaal nou toe? De laatste tijd speelde hij alleen maar defensief voetbal zonder al te veel resultaat en wilde hij aanvankelijk Steijn behouden na alle decepties. Dat is ook geen man waar je blind van op aan kunt.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 13 mei 2024 om 20:14:

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 13 mei 2024 om 19:46:

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 13 mei 2024 om 16:49:

Ik hoop dat er minstens één ervaren assistent komt om het relatieve gebrek aan ervaring bij (even aannemen) Farioli en Vos op te vangen.

Of dat dan een (Nederlandse) oud-Ajacied moet zijn twijfel ik over. Ben bang dat dan de kans dat deze Farioli gaat ondermijnen met behulp van bevriende journalisten om de trainer te wippen en zijn plek over te nemen te groot is.

Ajax is een slangenkuil.



Vind ik lastig. Weet niet zo goed wie die ervaren assistent dan moet zijn. Hopelijk kan Farioli, indien nodig, klankborden met Van Gaal.



Naar mijn mening zou het het beste zijn om juist met zo min mogelijk ex-Ajacieden dit project aan te gaan. Het hoeft maar even minder te gaan en Farioli is de gebeten hond, terwijl de ex-Ajacied nog steeds de gevierde man is bij de aanhang. Diezelfde ex-Ajacied wordt dan in een positie gebracht waarin hij ook wel begrijpt dat hij een eventueel gevecht van de trainer kan winnen. Zeker als deze ex-Ajacied nog geen binding had met de trainer, waarom zou ie dan niet achter de schermen die man tegen werken om er zelf als winnaar uit te komen?

Bovendien, wat voegt zo'n van Gaal nou toe? De laatste tijd speelde hij alleen maar defensief voetbal zonder al te veel resultaat en wilde hij aanvankelijk Steijn behouden na alle decepties. Dat is ook geen man waar je blind van op aan kunt.



Op tactisch niveau hoeft Van Gaal ook niet als klankbord gebruikt te worden. Maar als het gaat over crisismanagement, spelers motiveren etc. kan hij zijn ervaring wel overbrengen denk ik.

Wat mij betreft moet kwaliteit prioriteit nummer 1 zijn bij assistenten/staf. Als dit dan een ex-Ajacied is kan het voordelen hebben, omdat hij de club kent en snapt hoe het werkt. Ik denk ook niet dat ze zomaar iemand nemen, anders hadden ze Van der Vaart of Sneijder wel gebeld.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 13 mei 2024 om 21:30:

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 13 mei 2024 om 20:14:

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 13 mei 2024 om 19:46:

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 13 mei 2024 om 16:49:

Ik hoop dat er minstens één ervaren assistent komt om het relatieve gebrek aan ervaring bij (even aannemen) Farioli en Vos op te vangen.

Of dat dan een (Nederlandse) oud-Ajacied moet zijn twijfel ik over. Ben bang dat dan de kans dat deze Farioli gaat ondermijnen met behulp van bevriende journalisten om de trainer te wippen en zijn plek over te nemen te groot is.

Ajax is een slangenkuil.



Vind ik lastig. Weet niet zo goed wie die ervaren assistent dan moet zijn. Hopelijk kan Farioli, indien nodig, klankborden met Van Gaal.



Naar mijn mening zou het het beste zijn om juist met zo min mogelijk ex-Ajacieden dit project aan te gaan. Het hoeft maar even minder te gaan en Farioli is de gebeten hond, terwijl de ex-Ajacied nog steeds de gevierde man is bij de aanhang. Diezelfde ex-Ajacied wordt dan in een positie gebracht waarin hij ook wel begrijpt dat hij een eventueel gevecht van de trainer kan winnen. Zeker als deze ex-Ajacied nog geen binding had met de trainer, waarom zou ie dan niet achter de schermen die man tegen werken om er zelf als winnaar uit te komen?

Bovendien, wat voegt zo'n van Gaal nou toe? De laatste tijd speelde hij alleen maar defensief voetbal zonder al te veel resultaat en wilde hij aanvankelijk Steijn behouden na alle decepties. Dat is ook geen man waar je blind van op aan kunt.



Op tactisch niveau hoeft Van Gaal ook niet als klankbord gebruikt te worden. Maar als het gaat over crisismanagement, spelers motiveren etc. kan hij zijn ervaring wel overbrengen denk ik.

Wat mij betreft moet kwaliteit prioriteit nummer 1 zijn bij assistenten/staf. Als dit dan een ex-Ajacied is kan het voordelen hebben, omdat hij de club kent en snapt hoe het werkt. Ik denk ook niet dat ze zomaar iemand nemen, anders hadden ze Van der Vaart of Sneijder wel gebeld.



Van Gaal heeft inderdaad bijzondere manieren om spelers te motiveren, vraag Luca Toni maar.

Ik ben de man dankbaar voor de bijzondere momenten die hij de club gegeven heeft, maar hoef hem eigenlijk niet meer in een bestuurlijke / technische rol terug te zien. Geldt voor meeste ex-Ajacieden op Overmars (buiten zijn schorsing dan natuurlijk) en Jonk na. Anderen kunnen misschien techniektrainer of de verdediging aanpakken (Bogarde), maar niet meer dan dat.

 

+3/-0

Ik heb een beter gevoel bij Farioli dan bij Potter. We gaan het zien. Ik kan er nu nog niet veel over zeggen. Pas wanneer hij zijn kleuren gaat laten zien bij ons.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 13 mei 2024 om 13:26:

Ik ken Farioli niet zo goed, maar wat ik van hem lees klinkt wel erg goed en word ik wel enthousiast van. Enorme vakidioot, tactisch zeer sterk en vernieuwend. Daarnaast zeggen cijfers niet alles, zeker als ze zo grof zijn als minste tegendoelpunten. Dat betekent niet perse dat hij verdedigend speelt. Als je meer statistieken erbij pakt, dan zie je dat Nice maar zo'n 10% minder schoten heeft dan PSG. Alleen heeft bijvoorbeeld PSG veel meer schoten op doel, zowel in absolute zin als procentueel. Als je de statistieken van Brobbey vergelijkt met hun spits Terem Moffi, dan schiet Brobbey procentueel gezien bijna 2x zoveel tussen de palen als Moffi. Met andere woorden, de tactiek van Farioli is wellicht niet het probleem, maar het gebrek aan kwaliteit voor de goal wel. Ook durft hij met de oude Dante op de middellijn te spelen en vind ik de 5-4-1 tactiek die Pieter Zwart benoemt niet juist. Hij speelt juist in een 4-3-3, wat in de opbouw verandert naar een 2-3-2-3 (2 centrale verdedigers, daarvoor de backs en de verdedigende middenvelder, daarvoor 2 meer aanvallende middenvelders en daarvoor de spits en 2 wingers): https://the-footballanalyst.com/wp-content/uploads/2024/01/lbu-1-1536x864.jpglink

Ik hoop dat hij komt (nu Potter definitief is afgehaakt) en dat het ook nog lukt om Chivu in de staf te krijgen. Mocht dat niet lukken hoop ik dat ze Thomas Vermaelen kunnen strikken, al weet ik niet of hij in beeld is.



Hier sluit ik me volledig bij aan. Je kan niet alleen naar de opstelling kijken en dan de conclusie trekken dat het spel verdedigend of aanvallend is. In Turkije speelde Farioli behoorlijk aanvallend. Van wat ik over hem hoor en lees zou ik hem eerder als een tactisch sterke en pragmatische coach typeren. Pragmatisch staat niet per se gelijk aan verdedigend.

Ik kan me ook niet voorstellen dat Kroes heel mooi in de media roept dat Ajax dat weer Ajax moet worden en dan vervolgens een behoudende coach aan wil stellen. Als we op meer detailniveau naar het voetbal onder Farioli kijken zie je toch een hoop spelprincipes terug die helemaal bij Ajax passen:

-Gedurfd voetbal van achteruit met een idee erachter.
-Als jij de bal hebt kan de tegenstander ook niet scoren.
-Zonder de bal de linies kort op elkaar en agressieve pressing met het hele team.
-Snel naar voren als dat kan.
-Diepgang en veel beweging.

Wat een van zijn spelers in een interview over hem zei beviel me ook erg goed:

open/sluit de onderstaande quote:

You mentioned the contribution of your coach, Francesco Farioli. Can you tell us more about him?
"First of all, he's a very young coach. He's very rigorous and very precise. It's all about the details with him. He makes us watch a lot of video, to analyse our collective and individual performances, our opponents... I've never watched so much video before [smiles]. I can also tell you that he's an ambitious coach and someone who is very close to his players. What are his principles? He wants us to have possession, to create overlaps to find free men and move forward quickly. Without the ball, he wants us to win the ball back high up the pitch and as quickly as possible, thanks to heavy pressing from the whole team, not forgetting his defensive rigour."

What does he ask his full-backs to do?
"He asks us to get into the heart of the game a bit, like midfielders, to find different lines of passing and create shifts. He also asks us to do a lot of running and peeling off. He asks a lot of us offensively and defensively, but it's the same for every position, not just the full-backs."



https://www.ligue1.com/articles/news/2023/11/10/melvin-bard-francesco-farioli-ogc-nice-is-very-close-to-his-playerslink

Uit alles wat ik over hem lees krijg ik het beeld van iemand die haast een tegenpool van Van 't Schip genoemd kan worden. Geen oude en conservatieve trainer die er puur op basis van zijn status als profvoetballer in is gerold, maar een jonge en ambitieuze vakidioot die echt zelf zijn sporen heeft moeten verdienen. Mijn enige twijfels over hem zijn op basis van zijn geringe ervaring (drie jaar) als hoofdcoach.

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 13 mei 2024 om 16:49:

Ik hoop dat er minstens één ervaren assistent komt om het relatieve gebrek aan ervaring bij (even aannemen) Farioli en Vos op te vangen.

Of dat dan een (Nederlandse) oud-Ajacied moet zijn twijfel ik over. Ben bang dat dan de kans dat deze Farioli gaat ondermijnen met behulp van bevriende journalisten om de trainer te wippen en zijn plek over te nemen te groot is.

Ajax is een slangenkuil.



Frank de Boer zou ik een uitstekende kandidaat vinden. Te licht en niet vernieuwend genoeg als hoofdtrainer misschien, maar als assistent uitstekend. Hij is ervaren, kent de club goed, is veeleisend. en daarnaast is hij volgens mij ook heel integer en straalt hij rust uit. Er is werkelijk nooit enig drama rondom hem geweest, zelfs niet toen de onrust binnen de club nog groter was dan nu. Daarnaast heeft hij op dit moment ook geen grote ambities als hoofdtrainer volgens mij.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 13 mei 2024 om 22:19:

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 13 mei 2024 om 13:26:

Ik ken Farioli niet zo goed, maar wat ik van hem lees klinkt wel erg goed en word ik wel enthousiast van. Enorme vakidioot, tactisch zeer sterk en vernieuwend. Daarnaast zeggen cijfers niet alles, zeker als ze zo grof zijn als minste tegendoelpunten. Dat betekent niet perse dat hij verdedigend speelt. Als je meer statistieken erbij pakt, dan zie je dat Nice maar zo'n 10% minder schoten heeft dan PSG. Alleen heeft bijvoorbeeld PSG veel meer schoten op doel, zowel in absolute zin als procentueel. Als je de statistieken van Brobbey vergelijkt met hun spits Terem Moffi, dan schiet Brobbey procentueel gezien bijna 2x zoveel tussen de palen als Moffi. Met andere woorden, de tactiek van Farioli is wellicht niet het probleem, maar het gebrek aan kwaliteit voor de goal wel. Ook durft hij met de oude Dante op de middellijn te spelen en vind ik de 5-4-1 tactiek die Pieter Zwart benoemt niet juist. Hij speelt juist in een 4-3-3, wat in de opbouw verandert naar een 2-3-2-3 (2 centrale verdedigers, daarvoor de backs en de verdedigende middenvelder, daarvoor 2 meer aanvallende middenvelders en daarvoor de spits en 2 wingers): https://the-footballanalyst.com/wp-content/uploads/2024/01/lbu-1-1536x864.jpglink

Ik hoop dat hij komt (nu Potter definitief is afgehaakt) en dat het ook nog lukt om Chivu in de staf te krijgen. Mocht dat niet lukken hoop ik dat ze Thomas Vermaelen kunnen strikken, al weet ik niet of hij in beeld is.



Hier sluit ik me volledig bij aan. Je kan niet alleen naar de opstelling kijken en dan de conclusie trekken dat het spel verdedigend of aanvallend is. In Turkije speelde Farioli behoorlijk aanvallend. Van wat ik over hem hoor en lees zou ik hem eerder als een tactisch sterke en pragmatische coach typeren. Pragmatisch staat niet per se gelijk aan verdedigend.

Ik kan me ook niet voorstellen dat Kroes heel mooi in de media roept dat Ajax dat weer Ajax moet worden en dan vervolgens een behoudende coach aan wil stellen. Als we op meer detailniveau naar het voetbal onder Farioli kijken zie je toch een hoop spelprincipes terug die helemaal bij Ajax passen:

-Gedurfd voetbal van achteruit met een idee erachter.
-Als jij de bal hebt kan de tegenstander ook niet scoren.
-Zonder de bal de linies kort op elkaar en agressieve pressing met het hele team.
-Snel naar voren als dat kan.
-Diepgang en veel beweging.

Wat een van zijn spelers in een interview over hem zei beviel me ook erg goed:

open/sluit de onderstaande quote:

You mentioned the contribution of your coach, Francesco Farioli. Can you tell us more about him?
"First of all, he's a very young coach. He's very rigorous and very precise. It's all about the details with him. He makes us watch a lot of video, to analyse our collective and individual performances, our opponents... I've never watched so much video before [smiles]. I can also tell you that he's an ambitious coach and someone who is very close to his players. What are his principles? He wants us to have possession, to create overlaps to find free men and move forward quickly. Without the ball, he wants us to win the ball back high up the pitch and as quickly as possible, thanks to heavy pressing from the whole team, not forgetting his defensive rigour."

What does he ask his full-backs to do?
"He asks us to get into the heart of the game a bit, like midfielders, to find different lines of passing and create shifts. He also asks us to do a lot of running and peeling off. He asks a lot of us offensively and defensively, but it's the same for every position, not just the full-backs."



https://www.ligue1.com/articles/news/2023/11/10/melvin-bard-francesco-farioli-ogc-nice-is-very-close-to-his-playerslink

Uit alles wat ik over hem lees krijg ik het beeld van iemand die haast een tegenpool van Van 't Schip genoemd kan worden. Geen oude en conservatieve trainer die er puur op basis van zijn status als profvoetballer in is gerold, maar een jonge en ambitieuze vakidioot die echt zelf zijn sporen heeft moeten verdienen. Mijn enige twijfels over hem zijn op basis van zijn geringe ervaring (drie jaar) als hoofdcoach.

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 13 mei 2024 om 16:49:

Ik hoop dat er minstens één ervaren assistent komt om het relatieve gebrek aan ervaring bij (even aannemen) Farioli en Vos op te vangen.

Of dat dan een (Nederlandse) oud-Ajacied moet zijn twijfel ik over. Ben bang dat dan de kans dat deze Farioli gaat ondermijnen met behulp van bevriende journalisten om de trainer te wippen en zijn plek over te nemen te groot is.

Ajax is een slangenkuil.



Frank de Boer zou ik een uitstekende kandidaat vinden. Te licht en niet vernieuwend genoeg als hoofdtrainer misschien, maar als assistent uitstekend. Hij is ervaren, kent de club goed, is veeleisend. en daarnaast is hij volgens mij ook heel integer en straalt hij rust uit. Er is werkelijk nooit enig drama rondom hem geweest, zelfs niet toen de onrust binnen de club nog groter was dan nu. Daarnaast heeft hij op dit moment ook geen grote ambities als hoofdtrainer volgens mij.



Ik geef Farioli ook het voordeel van de twijfel (als ie komt natuurlijk), maar een interview met een speler die nog onder hem werkt is geen hele handige bron. Zo iemand zal niet zo snel zeggen dat de man er geen zak van kan. :)

Frank is hier 4x kampioen geworden. Mocht Farioli niet direct leveren krijg je de Derksens en Driessens die het "belachelijk" vinden dat Farioli Ajax mag leiden en de grote Frank de Boer assistent is en daarmee de push om Frank zelf trainer te laten worden. Die onrust heb ik liever niet.

Hij mag ervaren assistenten hebben, zolang ze maar geen woord Nederlands spreken en bij Ajax aan een Griekse held denken.

 

+3/-0

Het ging me daar meer over zijn ervaringen wat dat betreft Farioli zijn manier van werken en wat hij van zijn spelers verlangt, niet zozeer de algemene conclusie dat hij hem een goede coach vindt.

De druk van de media is onvermijdelijk, zeker bij een buitenstaander. Die is zelfs al begonnen voordat Farioli ook maar aangesteld is. Op zich is dat geen enorm probleem zolang hij maar rugdekking van iedereen binnen de club krijgt. Laat hem zich maar focussen op waar hij goed in is, de rest heb je toch niet in de hand. Je kan niet je oren laten hangen naar de grillen van conservatieve en slecht geïnformeerde journalisten en "kenners".

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 14 mei 2024 om 00:42:

Het ging me daar meer over zijn ervaringen wat dat betreft Farioli zijn manier van werken en wat hij van zijn spelers verlangt, niet zozeer de algemene conclusie dat hij hem een goede coach vindt.

De druk van de media is onvermijdelijk, zeker bij een buitenstaander. Die is zelfs al begonnen voordat Farioli ook maar aangesteld is. Op zich is dat geen enorm probleem zolang hij maar rugdekking van iedereen binnen de club krijgt. Laat hem zich maar focussen op waar hij goed in is, de rest heb je toch niet in de hand. Je kan niet je oren laten hangen naar de grillen van conservatieve en slecht geïnformeerde journalisten en "kenners".



"zolang hij maar rugdekking van iedereen binnen de club krijgt"

Dat is nogal eens het probleem. Laten we de zaken niet compliceren en Farioli alle vrijheid geven zonder de Boer, van Gaal etc die in zijn nek hijgen.

 

+3/-0

Frank de Boer lijkt me heel integer. Ik zie hem niet zo snel naar de media lekken. Van Gaal houdt zich behoorlijk op de achtergrond de laatste maanden. Die gaat er echt niet heel kort opzitten ineens. Sterker nog, dat kan niet eens volgens mij. Woont hij niet in Portugal tegenwoordig? Er blijven nog genoeg slangen onder de leden over, maar dat hoeft niet binnen de technische staf zo te zijn.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 14 mei 2024 om 01:03:

Frank de Boer lijkt me heel integer. Ik zie hem niet zo snel naar de media lekken. Van Gaal houdt zich behoorlijk op de achtergrond de laatste maanden. Die gaat er echt niet heel kort opzitten ineens. Sterker nog, dat kan niet eens volgens mij. Woont hij niet in Portugal tegenwoordig? Er blijven nog genoeg slangen onder de leden over, maar dat hoeft niet binnen de technische staf zo te zijn.



Heel integer: vraag Morten Olsen maar.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 14 mei 2024 om 01:03:

Frank de Boer lijkt me heel integer. Ik zie hem niet zo snel naar de media lekken. Van Gaal houdt zich behoorlijk op de achtergrond de laatste maanden. Die gaat er echt niet heel kort opzitten ineens. Sterker nog, dat kan niet eens volgens mij. Woont hij niet in Portugal tegenwoordig? Er blijven nog genoeg slangen onder de leden over, maar dat hoeft niet binnen de technische staf zo te zijn.



Uiteraard zijn er veel slangen binnen de leden, maar vlak De Telegraaf ook niet uit. Sinds Farioli in beeld is schrijven ze hem al naar beneden. Trainers/staf die naar De Telegraaf lekken schrijven ze omhoog, trainers/staf waar ze geen relatie mee hebben schrijven ze omlaag. De stukjes van De Telegraaf zijn al begonnen:

open/sluit de onderstaande quote:

Na Geelen zijn nog niet alle poppetjes ingevuld bij Ajax. De prioriteit vraagt de aanstelling van een hoofdtrainer. Het eventueel binnenhalen van de 35-jarige Francesco Farioli - hij staat op pole - is een grote, bijna onverantwoorde gok, hoewel hij wordt omringd door de voetbalkennis en -ervaring van Louis van Gaal en Danny Blind.

De Italiaan past niet naadloos in het eerder door directeur voetbal Marijn Beuker geschetste profiel van een bij voorkeur ervaren Nederlandse trainer. Ajax zou leergeld moeten hebben betaald met Alfred Schreuder en Maurice Steijn als rookies bij een topclub.

Dat Farioli derde keus is, nooit zelfstandig als hoofdtrainer heeft gewerkt in één van de vier grote competities in Europa en zich geen prijzenpakker heeft getoond, is geen aanbeveling. Bij OGC Nice doet hij het dit seizoen redelijk en hij heeft de naam een procestrainer te zijn. Of dat voldoende is voor het grote Ajax moet blijken.

 

+3/-0

Van Basten is ook kritisch op de aanstelling van Farioli. Zodoende heb ik nóg een reden om hier goed over te voelen. Omdat Marco Farioli niet kent, vind hij het een slechte keuze. Het enige wat dit zegt, is dat Marco een mening geeft zonder enig idee te hebben wat hij zegt. Dit is natuurlijk zijn expertise.

 

+6/-0

Wie het ook gaat worden, het gaat geen hoogvlieger worden. We weten allemaal dat degene die gaat komen niet tot de eerste keuzes van Ajax behoort, daar is genoeg nieuws voor naar buiten gekomen.

Gezien de huidige selectie zou ik voorstander zijn van ervaring. Iemand die jaren ervaring heeft in het vormen van een team, een visie en een strategie. Nu zijn we aan het kijken naar een "menneke" wat de leeftijd heeft dat zelf nog zou kunnen voetballen.
Leeftijd zegt niet altijd wat, maar zijn geringe ervaring zegt wel veel.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BertjeK schreef op 14 mei 2024 om 12:05:

Wie het ook gaat worden, het gaat geen hoogvlieger worden. We weten allemaal dat degene die gaat komen niet tot de eerste keuzes van Ajax behoort, daar is genoeg nieuws voor naar buiten gekomen.

Gezien de huidige selectie zou ik voorstander zijn van ervaring. Iemand die jaren ervaring heeft in het vormen van een team, een visie en een strategie. Nu zijn we aan het kijken naar een "menneke" wat de leeftijd heeft dat zelf nog zou kunnen voetballen.
Leeftijd zegt niet altijd wat, maar zijn geringe ervaring zegt wel veel.



Van 't Schip managet al sinds '97 en Steijn sinds 2010. Ervaring zat maar ik word er niet vrolijk van.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 21 pagina's: 1 2 3 4 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Opvolger Steijn: wie?